טיפול מקומי בסרטן ראשוני של הכבד

עמותת חץ איגוד ישראלי לבריאות הכבד (12)

דר' גיל בן יעקב – מומחה בגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, מנהל השירות לכבד שומני מרכז המצויינות למחלות כבד – שיבא תל השומר.

סרטן הכבד הינו אחד מחמשת הסרטנים השכיחים בעולם, ושכיחותו הינה זו שעולה בקצב המהיר ביותר מבין גידולי הסרטן השכיחים. בבואנו לדון על גידולי הכבד חשוב תחילה להבחין בין סרטן הכבד – גידול ראשוני של הכבד, כלומר גידול שהופיע לראשונה בכבד מתוך תאי הכבד ובין סרטן בכבד אשר מתאר בדרך כלל גרורה שנדדה מגידול מרוחק והתמקמה בכבד, גרורות לכבד נפוצות בסוגים שונים של גידולים בעיקר גידול המעי הגס וגידולי שד.כתבה זו עוסקת באפשרויות הטיפול הלא ניתוחיות בסרטן ראשוני של הכבד מסוג HEPATOCELLULAR CARCINOMA (HCC) המהווה למעלה מ 90% ממקרי סרטן הכבד הראשוני.

גורם הסיכון העיקרי לסרטן הכבד מסוג HCC הוא הצטלקות כבדית (שחמת הכבד) מצב בו דלקת כרונית שעירבה את הכבד מסיבות שונות דוגמת זיהום וירלי (הפטיטיס B או הפטיטיס C), נזק של רעלנים (אלכוהול), מחלה כבדית מולדת, מחלה אוטואימונית או הסננה שומנית הביאה להתפתחות צלקות ברקמת הכבד אשר גרמו לאובדן מרקמו הספוגי של הכבד והפיכתו לרקמה קשה ומצולקת.
למרות זאת חשוב לדעת כי כ 30% מגידולי הכבד הראשוניים אינם מתפתחים בכבד שחמתי ויכולים להתפתח בכבד שאינו מצולק. מחלות אופייניות שבהן כבד לא שחמתי יכול לפתח גידול כבד ראשוני הם מחלת הכבד השומני, מחלת הכבד האלכוהולי ודלקת כבד נגיפית מסוג B.

ישנם מספר גורמים הקובעים את אופי הטיפול בסרטן ראשוני של הכבד. מצבו התפקודי הבסיס של הכבד, גודלו של הנגע הגידולי, מספר הנגעים ודרגת התפשטות המחלה. ככל שמצבו הבסיסי של הכבד טוב יותר, גודל הגידול קטן יותר ואין התפשטות חוץ כבדית היכולת לרפא את המחלה טובה יותר.

עמותת חץ איגוד ישראלי לבריאות הכבד (22)

קיימות מספר גישות טיפוליות בסרטן ראשוני של הכבד

טיפול ניתוחי (כריתה או השתלת כבד)
טיפול מקומי / איזורי – טיפול הניתן לתוך הגידול עצמו ולאיזור שסביבו בלבד.
טיפול סיסטמי (כלל גופי) – כימוטרפיה או אימונוטרפיה הניתנת דרך הפה או הוריד. ההחלטה לגבי האסטרטגיה הטיפולית המועדפת נקבעת כאמור לפי דרגת התקדמות המחלה.

בכתבה זו אתאר אופציה טיפולית מיקומית / איזורית (LOCOREGIONAL) שנקראת אבלציה. משמעות המילה אבלציה הינה "צריבה" ואכן בגישה טיפולית זו צורבים באופן ישיר את הגידול עד השמדתו. הפעולה מתבצעת בדר"כ ע"י רופאים מומחים ברדיולוגיה פולשנית ע"י הכנסת אלקטרודה דרך דופן הבטן תחת הדמייה אל איזור הגידול, שם מועברת אל הגידול אנרגיה גבוהה שמביאה להרס הרקמה הגידולית והסביבה המיידית שלה. קיימות מספר טכניקות לאבלציה:

CRYOABLATION – הרס הגידול ע"י הקפאתו בטמפ' נמוכות באופן קיצוני. שיטה זו אינה נפוצה כיום בארץ בשל כמות סיבוכים הגבוהה ויעילות ספק פחותה ביחס לשיטות האחרות.

RADIOFREQUENCY ABLATION (RFA) – בשיטה זו אנרגיה אלקטרומגנטית המועברת דרך קצה האלקטרודה הופכת לאנרגיית חום אשר שורפת את הגידול ומביאה להשמדתו. שיטה זו היא הנפוצה מבין שיטות האבלציה הנהוגה כיום בארץ ובעולם ויכולה להשיג במקרים רבים, כתלות,בדרגת המחלה, מענה של ריפוי מלא.

MICROWAVE ABLATION (MWA) – שיטה הדומה ל RFA אך שבה גלי מיקרו הם אלה ההופכים לאנרגיית חום בקצה האלקטרודה ומבאים להרס תרמי של רקמת הגידול. שיטה זו הינה חדשה יותר מ RFA ומאפשרת העברת מנת חום גבוהה יותר בזמן קצר יותר. יעילותה ככל הנראה דומה לזו של RFA. האבלציה נחשבת פעולה בטוחה יחסית עם אחוז סיבוכים קשים של פחות מ 10%, עם זאת חשוב לציין כי מתוארים מקרים של דמם תוך כבדי, אבצסים כבדיים ופגיעה באיברים סמוכים.

לסיכום, האבלציה הינה אופציה זעיר פולשנית, בטוחה כאשר נבחרת בתנאים המתאימים.
זוהי אפשרות טיפולית עם פוטנציאל לריפוי בנגעים ממוקמים שאינם גדולים (3-5 ס"מ)
כאשר המחלה שאינה מפושטת מחוץ לכבד, ושאינה מערבת את כלי הדם הגדולים של הכבד.

שתפו את הכתבה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

עמותת חץ

הרשמה לניוזלטר

הירשמו ותמיד תישארו מעודכנים