שבוע המודעות לסרטן הכבד 2024 – ראיון עם חוליו בורמן, מנכ"ל עמותת חץ.

בשנת 2024 סרטן כבד ניתן לריפוי, בתנאי שמאבחנים בזמן את הסרטן, אנשים בקבוצת סיכון חייבים לבצע בדיקות בכדי לוודא שאין התחלה של תאים סרטניים.
 
לצערנו, ישנן קבוצות מחלה שלהן אין סימנים מוקדמים, למשל: כבד שומני, שחמת והשמנה, זאת, לעומת הפטיטיס בי וסי שעלולות להתדרדר לסרטן הכבד, אבל אותן ניתן לזהות בשלביהן המוקדמים, כך, כיום, ניתן לראות שיפור באחוזי ההחלמה של סרטן הנגרם בעקבות הפטיטיס B ו-C.
 
זאת, מאחר ולהפטיטיס סי יש טיפול ולהפטיטיס בי יש חיסון, כך שהן אינן מתדרדרות לכדי מצב סרטני. סרטן הכבד הוא אחד מסוגי הסרטן הניתנים ביותר למניעה, וגם אם מאבחנים סרטן כבד קיים בשלביו המוקדמים ישנן לא מעט דרכי טיפול המסייעות להיפטר מהסרטן בשלביו המוקדמים (גם כאן, כמו תמיד, כמובן שכל מקרה לגופו).
 

חוליו בורמן

אז האם סרטן נגרם, בעצם, מהזנחה? האם אנחנו האשמים? 

חד משמעית לא, אנחנו לא אשמים – אין קביעה חד משמעית לנוסחה של מי כן ומי לא יחלה. 
אך תמיד יש מה לעשות בכדי למנוע או להעלות את אחוזי המניעה, למשל, כיום, ידוע שכמות האנשים שיש להם משקל עודף מגיע לכ-30% מהאוכלוסיה ובקבוצת סיכון זו יש אחוז תחלואה גבוה ביותר- כיום להשמנה וכבד שומני, חלק מהמתמודדים מקבלים ליווי, חלק מקבלים זריקה, וחלק מהמתמודדים עם כבד שומני והשמנה עושים ניתוחים מגוונים, אך הרוב, אינם מקבלים טיפול.

 האם ישנן פעולות מנע (שאינן כוללות התערבות רפואית) שתעזורנה למנוע מאדם לחלות בסרטן? 

התשובה היא כן ובגדול!  תזונה נכונה, פעילות גופנית, החלפת מקום עבודה עמוס ברעלנים וכן הלאה. כיום, ההקפדה על התזונה הנכונה ועל הפעילות הגופנית כבר מגיל הילדות נחשבת כאמצעי היעיל ביותר כדי לנסות ולמנוע התפתחות של כבד שומני, מצב שנחשב כגורם העיקרי להתפתחות של סרטן הכבד.
 
גורם משמעותי ומסוכן הוא בעצם שתיית אלכוהול!
אלכוהול הוא אחד מהגורמים המוכרים והדומיננטיים ביותר הגורמים להתפתחות כבד שומני, משם מתפתח המצב לשחמת הכבד (מצב שבו יש צלקת בכבד שלא מאפשרת לו לחדש את עצמו – כ- 8% מהמתמודדים עם שחמת הכבד s4, עלולים לפתח סרטן ראשוני של הכבד) הפיברוזיס גדל וגדל, עד למצב בו כל תאי הכבד אינם מסוגלים לחדש עצמם, ואז אתם נמצאים במצב שמצריך השתלת כבד. בזכות הטיפול החדשני להפטיטיס סי והתרופה להפטיטיס בי, כיום, כבד, גם לאחר שהתחיל להצטלק – מסוגל לחדש את תאיו ומאפשר לגוף החלמה, במקום הדרדור למצב של השתלת כבד שהיה כורח המציאות בעבר.
 
שתפו את הכתבה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

עמותת חץ

הרשמה לניוזלטר

הירשמו ותמיד תישארו מעודכנים