מניעת סרטן כבד ראשוני בחולי הפטיטיס B ו-C

פרופ' זיו בן ארי, מנהלת המרכז למחלות כבד, מרכז רפואי שיבא, תל השומר.

מדי שנה מתים מסרטן כבד ראשוני כ-850 אלף איש בעולם. אחד הגורמים העיקריים הוא זיהום בנגיפי ההפטיטיס B ו-C. מתן חיסון, טיפול אנטי נגיפי וגילוי מוקדם יכולים להקטין במידה ניכרת את הסיכון להתפתחות הסרטן ואת התמותה מהמחלה.

מדי שנה מתגלים בעולם כ-850 אלף מקרים חדשים של סרטן כבד ראשוני (Hepatocellular Carcinoma ) וכ- כ-800 אלף איש בעולם מתים מהמחלה. מדובר בסרטן שכיח יחסית הנמצא במקום השישי ברשימת הממאירויות העולמית ובמקום הרביעי כגורם למוות מסרטן. הסרטן שכיח יותר בגברים ובגיל מבוגר. 75%-80% מכלל המקרים מתפתחים על רקע שחמת הכבד אך רק אחוז קטן מכלל החולים עם שחמת הכבד (כ-1-5%) מפתחים סרטן כבד ראשוני. גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות סרטן כבד ראשוני הם במקום הראשון זיהום בנגיפי ההפטיטיס B ו- C, ומחלת הכבד השומני.
ניתן למנוע התפתחות של סרטן זה על ידי מתן חיסון לנגיף ההפטיטיס B. במחקרים גדולים שבוצעו בקרב האוכלוסייה בטאיוואן (שכיחות נגיף ההפטיטיס B גבוהה) , הוכח שמתן חיסון להפטיטיס B מקטין במידה משמעותית ביותר גם את הסיכון לפתח זיהום על ידי הנגיף וגם את ההיארעות של סרטן הכבד. בישראל החיסון ניתן לכל הילודים משנת 1991. חיסון לנגיף הפטיטיס C עדיין לא פותח.

עמותת חץ איגוד ישראלי לבריאות הכבד (30)

גילוי מוקדם מציל חיים

בחולים עם זיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס B ופעילות מוכחת של הנגיף (עלייה באנזימי הכבד + עומס נגיפי כמותי גבוה בשיטת ה-PCR ), מתן טיפול אנטי-נגיפי יעיל ביותר בדיכוי שכפול הנגיף. טיפול זה הכלול בסל הבריאות בישראל ניתן ברוב המקרים לשנים רבות. במחקרים רבים הוכח שדיכוי בשכפול הנגיף מונע את התקדמות המחלה לשחמת הכבד וסיבוכיה ואת ההתפתחות של סרטן כבד ראשוני בחלק גדול מהמקרים , אך בחולים שהמחלה אכן התקדמה לשחמת הכבד וסיבוכיה, היעילות של הטיפול האנטי-נגיפי במניעת התפתחות הסרטן עדיין לא הוכחה. בחולים עם זיהום כרוני בנגיף ההפטיטיס C ,קיים טיפול אנטי-נגיפי חדש ופורץ דרך הפועל ישירות כנגד הנגיף ומעכב את מעגל החיים שלו. הטיפול החדש כלול בסל הבריאות בישראל עבור כל החולים משנת 2018 . מתן הטיפול כרוך בריפוי מלא מהמחלה ביותר מ-95% מכלל המטופלים. הטיפול ניתן למשך תקופה קצרה של 8-12 שבועות ומלווה בתופעות לוואי מעטות ביותר. מחקרים רבים הוכיחו שהטיפול האנטי-נגיפי כנגד נגיף ההפטיטיס C מקטין במידה משמעותית את הסיכון לפתח סרטן כבד ראשוני. בקרב חולים עם הפטיטיס C ושחמת הכבד שהחלימו מהמחלה הסיכון לפתח סרטן אומנם פחת אך עדיין קיים והם נדרשים להיות במעקב קבוע לצורך גילוי מוקדם.

ישנה חשיבות רבה ביותר בחולים עם זיהום בנגיפי ההפטיטיס B ו-C ושחמת הכבד לבצע בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן כבד ראשוני. מדובר במחלה אגרסיבית וקטלנית, גילוי מוקדם כרוך בירידה משמעותית בתמותה מהסרטן ובאפשרויות טיפוליות (ניתוח, השתלת כבד, צריבה מקומית) המאריכות חיים באופן משמעותי ומעבר ל-5 שנים. הבדיקות לגילוי מוקדם כוללות: אולטרה-סאונד בטן ובדיקת דם לרמת אלפהפטופרוטאין (סמן ביולוגי לגידול) כל 6 חודשים (מרוח זמנים זה נקבע על פי קצב הכפלת הגידול). למרות הנאמר, עדיין רוב המקרים מתגלים בשלב מתקדם מכיוון שלא מתבצעות הבדיקות לגילוי מוקדם . כתוצאה מכך, פחות משליש מהחולים נותרים בחיים למשך שישה חודשים, ורק כחמישה אחוזים מגיעים להישרדות של חמש שנים.

שתפו את הכתבה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

עמותת חץ

הרשמה לניוזלטר

הירשמו ותמיד תישארו מעודכנים