צהבת נגיפית C בילדים

ד"ר אייל שטייר, מנהל יחידת כבד ילדים, מכון גסטרו ילדים שערי צדק.

נגיף הקורונה העלה למודעות הציבורית את עולם הווירוסים עימו מערכת הבריאות נאלצת להתמודד. אחד מהם הוא נגיף דלקת הכבד מסוג C ( (HCV. נגיף HCV הוא אחת הסיבות העיקריות למחלת כבד כרונית במבוגרים. ההערכה היא שכיום ישנם כ 71 מיליון נשאים ברחבי העולם, מתוכם 13.2 מיליון ילדים, הסובלים מהמחלה, אולם רוב נשאי הנגיף הינם ללא כל תסמינים ואינם מודעים כלל לזיהום. במשך השנים הוירוס גורם לנזק לכבד שלעיתים מוביל להשתלת כבד. הערכה היא שבישראל ישנם כ 100,000 נשאים אולם רק 25-30,000 מודעים לזיהום ומוכרים למערכת הבריאות. לציין ש 20% מכלל אוכלוסיית המדינה נבדקו אי פעם לוירוס. .
ההדבקה בילדים היא ברובה מאימהות נגועות בנגיף, אולם בארצות מפותחות עולה השכיחות של הדבקה גם בקרב מתבגרים המזריקים סמים. במרבית מקרי התחלואה בילדים, הזיהום הכרוני יהיה ללא כל סימנים מיוחדים, אולם במשך השנים הזיהום יכול להתקדם ולגרום לשחמת הכבד, גידולים בכבד עד לצורך בהשתלת כבד. מעבר להשפעה על הכבד עצמו, מספר מחקרים הראו שישנה השפעה גם על איכות החיים של הילדים, ירידה ביכולות קוגניטיביות והשפעות נפשיות שונות על הילדים והוריהם.

עמותת חץ איגוד ישראלי לבריאות הכבד (20)

אבחון

את הנגיף ניתן לאבחן על ידי בדיקת דם פשוטה. ההמלצות של איגודי הכבד השונים בעולם ובארץ וכן של משרד הבריאות היא לסקור אוכלוסיות בסיכון גבוה להימצאות הווירוס, הכוללות: עולים מחבר העמים לשעבר, מזריקי סמים ואסירים ואנשים שקיבלו מנות דם לפני 1992 . אבחנת הנגיף חשובה ביותר משום שבשנים האחרונות אושרו מספר תרופות אשר הינן יעילות במיגור הווירוס כמעט בכל המקרים. הטיפול ניתן למשך 8 עד 12 שבועות. בילדים שטופלו בטיפולים החדשים , מעבר להיעלמות הווירוס מהגוף, ניכרת היתה השפעה חיובית גם על הבריאות הכללית והנפשית ועל ההתפתחות של הילדים.
בשנת 2016 הכריז ארגון הבריאות העולמית (WHO) על כוונתו למגר את הווירוס בעולם עד לשנת 2030 וישראל אף היא התחייבה ליעד זה. למרות הכרת החשיבות בסקירת האוכלוסיות השונות על ידי משרד הבריאות, עדיין לא יצאה לפועל תכנית מסודרת לאיתור הנגיף. בשלב הראשון, ישנה המלצה על ביצוע בדיקת סקר להימצאות הנגיף גם בקרב נשים בהריון. ביצוע הבדיקה בנשים צעירות בגיל הפוריות יכולה למנוע את סיבוכי הזיהום וכן לאתר את ילדיהן ולטפל במידת הצורך. מעבר לטיפול, נוכחות הזיהום מגדילה את הסיכוי ללידה מוקדמת וצהבת ביילוד. לאור זאת, קופת החולים מכבי החלה לבצע לראשונה בארץ בדיקת נוגדנים לנגיף הפטיטיס סי בנשים המתכננות הריון ונשים בזמן ההריון.

לסיכום

צהבת נגיפית מסוג C הינו זיהום שיכול להוביל לתחלואה משמעותית עד כדי צורך בהשתלת כבד. נוכח הטיפול היעיל הקיים, ישנה חשיבות רבה לאיתור הנשאים והטיפול בהם למניעת סיבוכים ומיגור הווירוס בישראל ובעולם.

שתפו את הכתבה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

עמותת חץ

הרשמה לניוזלטר

הירשמו ותמיד תישארו מעודכנים